Waarom bestaan wij? (Missie)

“Bij ons zien we elkaar én voelen we ons gezien.”

In onze hele organisatie en daarbuiten zien we elkaar in onze totaliteit. Dus niet alleen als
leerling, collega of ouder, maar als unieke individuen met eigen talenten én uitdagingen.

Waar gaan wij naar toe? (Visie)

“In onze organisatie zien we talentgericht werken als een krachtig middel om niet alleen de
kwaliteit te versterken, maar ook om een omgeving te creëren waarin iedereen zijn unieke
kwaliteiten kan ontdekken en ontwikkelen. Door talentgericht onderwijs te omarmen,
streven we ernaar zowel individuele groei als collectieve vooruitgang te bevorderen. Onze
samenwerking is gebaseerd op vertrouwen, met heldere communicatie en openheid over
onze uitdagingen. We nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen en dragen bij
aan het welzijn van anderen.”

Dit betekent dat wij streven naar:

• Een optimale balans tussen het verwerven van kennis en vaardigheden die nu en
later nodig zijn (kwalificatie).
• Het leren hoe je nu en later met elkaar omgaat (socialisatie).
• Het ontdekken wie je nu en later wilt en kunt zijn (subjectificatie).

Wij zien de organisatie als een professionele leergemeenschap, waarin kinderen,
medewerkers, ouders en verzorgers zich gehoord en gezien voelen. We richten deze zo in
dat onze medewerkers hun werk in de best mogelijke omstandigheden kunnen uitvoeren en
dat ze volop kansen krijgen én pakken om zich als professional en als persoon te blijven
ontwikkelen.

Waar staan wij voor? (kernwaarden)

In het strategisch beleidsplan 2019-2023 werden onze kernwaarden als resultaatgerichtheid,
professionaliteit, vertrouwen en samenwerking benadrukt. We hebben deze kernwaarden
geactualiseerd en geoptimaliseerd voor het heden. Daarbij hebben we een nieuwe
kernwaarde toegevoegd: kwaliteit. Dit benadrukt ons streven naar hoogwaardig onderwijs,
wat de essentie vormt van onze organisatie.

Onze kernwaarden zijn:
• Talentgericht (voorheen resultaatgericht)
• Kwaliteit
• Samenwerken (voorheen niet apart maar samen)
• Vertrouwen (onveranderd)
• Eigenaarschap (voorheen professionaliteit)

Talentgericht
Wij erkennen en omarmen de unieke talenten van ieder mens, waarbij wij talent definiëren
als vaardigheden die ervoor zorgen dat je andere basisvaardigheden, competenties en
uitdagingen kunt aangaan. We willen ruimte bieden voor het verkennen, ontwikkelen en
doorgroeien van eigen talenten. Daarbij hanteren wij een breed perspectief dat zowel
cognitieve, creatieve, praktische, sportieve als sociaal-emotionele vaardigheden omvat. Wij
stimuleren jong en oud om plezier te beleven aan het positief ontwikkelen van eigen
talenten en het verbeteren van gezamenlijk werk en doelen.

Kwaliteit
Kwaliteit betekent voor ons professioneel werken, het behalen van (meer dan) voldoende
beoordelingen voor onze scholen, en het plezier beleven aan het positief ontwikkelen van
zowel onszelf als onze organisatie. We streven naar een hoogwaardige kwaliteitscultuur
door gebruik te maken van een goed ingericht kwaliteitssysteem. Daarnaast is kwaliteit
verbonden met elke kernwaarde, onze visie, onze missie en al onze doelen, zodat het
onderwijs dat wij aan onze leerlingen bieden van hoge kwaliteit is.

Samenwerken
Wij geloven in de kracht van gezamenlijke inspanningen, waarbij kinderen, ouders en
leerkrachten samenwerken om een positieve en ondersteunende leergemeenschap te
vormen. Door binnen en tussen onze scholen optimaal samen te werken, bouwen wij aan
een klimaat waarin iedereen wordt aangemoedigd om bij te dragen, te delen en te groeien.
We staan open voor de vragen en wensen van alle betrokkenen en streven naar actieve
participatie van onze medewerkers, ouders en leerlingen bij besluitvormingsprocessen.
Daarnaast houden we regelmatig “Waar staan we nu”-sessies met directie, collega’s,
leerlingen en hun ouders, waarbij we input verzamelen voor bijvoorbeeld Talentdagen en
het gezamenlijk schrijven van schoolplannen.

Vertrouwen
Vertrouwen vormt de basis van al ons handelen en de relaties binnen en tussen de scholen
en hun omgeving. We werken in een lerende organisatie, waar fouten maken mag. Het
ontstaat wanneer onze organisatie functioneert als een professionele leergemeenschap,
waarin kinderen, medewerkers, ouders en verzorgers zich gehoord en gezien voelen.
Vertrouwen biedt een veilige, ondersteunende omgeving waarin open communicatie,
wederzijds respect en oprechte betrokkenheid gedijen. Vanuit dit vertrouwen schakelen we
elkaar en ons eigen talent in.

Eigenaarschap
Wij stimuleren eigenaarschap in leren en handelen. Wij moedigen iedereen aan om
verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen ontwikkeling en bij te dragen aan het
welzijn van anderen. Door eigenaarschap te omarmen, bouwen wij aan een professionele
gemeenschap waarin zorg voor elkaar en de wereld een integraal onderdeel is.